söndag 30 september 2012

Diet

Kost eller diet vad ni vill kalla det behöver inte vara tyngdpunkten att gå -20 kg ner i vikt. Att gå en tid på en diet skadar inte kroppen. Jag tror det är mera nyttigt än ohälsosamt. Det finns tusentals olika dieter i alla valörer och jag tror mest på att använda sunda bundförnuftet. När jag säger att jag går på en diet får jag ett suck och himlande med ögonen tillbaka och man ser vad de tänker. Jag gör det för att jag själv mår bättre av det att inte slänga i mig onyttiga saker. Samtidigt som jag lär mig att äta hälsosammare. Målet med min diet och träning är att forma kroppen och må bättre både fysiskt och psykiskt. Jag har inte ett kraftigt sötsug som jag tidigare hade. Vem mår inte bättre av att äta mindre socker. Jag tror det skulle vara hälsosamt för alla att en månad gå på en diet bara för att få bort sötsuget. Många på mitt jobb säger att det är omöjligt. MEN som Gunde Svan brukar säga på Fortet så ÄR INGENTING OMÖJLIGT! Du måste bara ha disciplin och vilja på dig själv för att lyckas.




Jag går nu på en diet som är uträknad på min vikt, längd och förbränning. Min diet går ut på att jag skall äta 1700 Kcal under ett dygn. Fördelat på 6 gånger i dygnet ca var 3:dje timme. Det betyder: morgonmål, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Det betyder att jag äter oftare än tidiger. Jag har ett betydligt jämnare blodsocker (vilket min man tycker är bra). Vad äter jag då jo hela kostcirkeln är med men i begränsade mängder. De första två veckorna får jag inte äta något socker, inte fruktsocker heller. För att få bort sötsuget helt. Känns konstigt med jag får äta bär å det är ju gott. Under tiden får jag inte dricka alkohol, inga problem där. Sen ska jag undvika rött kött, minns inte riktigt varför men det hade med förbränningen att göra. Till morgonmål blir det gröt med 125g grynost i och en knäckbrödssmörgås med grönsaker och vatten att dricka.

Kvark men blåbär och hallon


Till mellanmålen blir det kvarg och bär (ingen grädde i kvargen) Lunchen består av 150 g protein som kyckling eller fisk. 125g grynost, 50g kokt ris, ca 60 g kokta rotsaker. Samma sak till middag men utan grynosten och mera grönt. Till kvällsbit så äter jag en rågsmörgås med kalkon och tomat på. Jag skall dricka 2 liter vatten om dagen och det är en utmaning om man har vilodagar från träningen. Är inte så bra på att dricka så mycket vatten. 2 glas mjölk om dagen är tillåtet. Kaffe får jag dricka med mjölk bara det är utan socker. Har aldrig druckit kaffe med socker så det är inte något problem.

Gårdagens lunch kyckling,ris sallad

Största problemet jag har med dieten är att jag måste planers så långt på förhand vad jag skall laga till måltiderna. Laga tillräckligt så att jag har följande dag att ta med till jobbet. Sen har jag ju oxå en man som vill ha mat så jag får ju laga åt en halv bataljon för att det skall bli några rester.

Det roliga är med denna diet är att man efter några dagar känner sig fastare om  magen och inte så uppsväld som innan. Det har nog samband med träningen oxå. Efter två veckor kommer jag att ställa mig på den magiska vågen igen som räknar ut de magiska siffrorna och utgående ifrån det så ska vi se om jag får i mig tillräckligt med Kcal eller inte. Då får jag veta om jag ska äta mera eller mindre. Men nu just känns det helt tillräckligt. 


Men nu får det räcka och ni får ha en fortsatt trevlig söndagkväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar